Nazwa firmy i logo, czyli kreowanie marki.

Nazwa firmy i logo, czyli kreowanie marki.

Mogło by się wydawać, że NAZWA FIRMY to tylko niewiele znaczący dodatek, drobny element logotypu nie wpływający na odbiór naszej firmy. Jednak, jak dowodzą badania amerykańskich uczonych, do naszej świadomości bardzo dobrze trafiają nazwy.

Nazwa stanowi identyfikację firmy, powinna być krótka łatwa do zapamiętania i , najlepiej, żeby kojarzyła się z naszą działalnością. Dlatego niedopuszczalne dziś są już (do niedawna jeszcze bardzo popularne) nic nie mówiące nazwy typu „Karolex” czy „BogMar”. Tworząc nazwę naszej nowej firmy powinniśmy się zastanowić nad kilkoma rzeczami:


  • do jakiej grupy społecznej, wiekowej są skierowane nasze produkty, usługi
  • na jaki aspekt naszej działalności chcemy zwrócić uwagę
  • czy domena z naszą nazwą jest dostępna (najlepiej najbardziej elitarna domena czyli .pl)
  • co wyróżnia naszą firmę spośród konkurencji
  • jeśli kierujemy naszą ofertę poza granice kraju, dobrze jest się dowiedzieć co nasza nazwa znaczy w innych językach
  • ustalamy mocne strony działalności firmy
  • ważne aby nasza nazwa była w miarę krótka (dzięki temu zarówno nazwa jak i domena będą łatwiejsze do zapamiętania) – należy pamiętać, że najlepiej zapamiętujemy słowa do 6 liter


Jeśli kierujemy nasza ofertę do ludzi młodych, lub nasza działalność jest związana z technologiami nazwa w obcym języku na pewno będzie nam pasowała. Jeśli jednak naszymi klientami będą także ludzie starsi nie możemy narażać się na to, że klient będzie miał problem z wymówieniem naszej nazwy (firma „Reserved” – przykład firmy ukierunkowanej na ludzi młodych).

O ile używanie w nazwie naszego imienia („Karolex”, „Bodzio”) jest jakimś nieporozumieniem, o tyle użycie nazwiska może dodać naszej firmie profesjonalizmu i budzić większe zaufanie u klienta.

Kiedy mamy już wybraną nazwę przystępujemy do kolejnego etapu – tworzenia LOGO. Jest to bardzo istotne ponieważ to właśnie logo będzie pojawiać się potem na wszystkich naszych produktach, wizytówkach i reklamach. To właśnie ono będzie bardzo często wpływać na pierwsze wrażenie potencjalnych klientów. Dlatego zamiast decydować się na szybkie stworzenie logotypu „na kolanie” najlepiej jest powierzyć to zadanie profesjonalnej firmie.

Logo powinno być na tyle proste, żeby łatwo dało się je wykorzystać do wszelkich materiałów reklamowych, oraz na tyle oryginalne aby łatwo zapadało w pamięć. Logo powinno działać w sposób zamierzony, dobrze spełniać swoją funkcję oraz wywoływać odpowiednie skojarzenia. Opracowanie znaku firmowego będącego podstawą identyfikacji wizualnej firmy to zadanie wymagające profesjonalnej wiedzy na temat psychologii kolorów, kształtów i parametrów niezbędnych do późniejszego wykorzystania.

<-- pozostałe artykuły