Słownik pojęć związanych ze stronami WWW

Słownik pojęć związanych ze stronami WWW


  • Silnik strony (kod strony) – jest to napisany za pomocą specjalnych języków programowania program, który pozwala na generowanie i przesyłanie do przeglądarki internetowej odpowiednich treści

  • Layout strony (design strony) - jest to ogólny projekt wyglądu strony – ułożenia oraz wyglądu wszystkich jej elementów
  • System CMS – z ang. Content Management System, system zarządzania stroną. Pozwala on za pośrednictwem przeglądarki wprowadzać zmiany w treściach wyświetlanych odwiedzającym, bez żadnej znajomości technologii wykorzystywanych przy tworzeniu stron.

  • Walidacja W3C – proces sprawdzania zgodności strony z wytycznymi W3C – największej organizacji czuwającej nad jakością technologii używanych przy tworzeniu stron www. 'Walidująca się' strona jest zgodna ze standardami – mamy pewność, że każda przeglądarka zgodna ze standardami będzie wyświetlała ją poprawnie. Co ciekawe, większość popularnych serwisów nie przechodzi walidacji. Wynika to z tego, że wiele popularnych przeglądarek ma problem z obsługą standardowego kodu – twórca strony musi więc używać różnych niestandardowych technik, aby strona dobrze wyglądała u każdego użytkownika. Warto jednak upewnić się, że webmaster zna i stosuje standardy

  • Propagacja domeny – czas, w którym komputery w internecie 'dowiedzą się' o tym, że nasz serwer jest przypisany do konkretnej domeny. Wynika on z budowy internetu i trwa do 72 godzin, przez które nasza strona może nie być widoczna ze wszystkich komputerów.

  • Firma hostingowa – firma zajmująca się sprzedażą miejsca na serwerach, na których zamieszczane są serwisy www. Często takie firmy zajmują się też sprzedażą domen.

  • Baza danych – specjalny system magazynowania plików na serwerze. Strony www najczęściej wykorzystują bazy danych do trzymania tekstów, oraz informacji o użytkownikach, produktach etc. Obecnie baza danych najczęściej wchodzi w skład planu hostingowego (zazwyczaj jest to baza MySQL).

  • Flash – technologia pozwalająca na zamieszczenie na stronie złożonych animacji oraz efektownych sposobów na interakcję z użytkownikiem. Zwykle jest używany, gdy strona ma być bardzo efektowna wizualnie. Niestety ma wiele wad: sprawia, że strona dłużej się ładuje, wymaga specjalnej wtyczki do przeglądarek, sprawia problemy przy używaniu strony za pomocą telefonów oraz przez osoby niepełnosprawne.

  • Pozycjonowanie (SEO) – proces, podczas którego strona przygotowywana jest tak, a by była jak najwyżej w wynikach wyszukiwania popularnych wyszukiwarek (np. Google). Zawiera on w sobie wiele etapów, jak optymalizacja kodu strony, dodawanie strony do katalogów, umieszczanie w różnych miejscach odpowiednich odnośników do strony. Jeden cykl pozycjonowania odbywa się dla jednej frazy (np. 'naprawa kosiarek') i musi być powtarzany co jakiś czas.

<-- pozostałe artykuły